Saturday, 26 March 2011

pEnggAli KubuR

assalamualaikum..
pada 24 march 2011 saya dan rakan saya muhamad farid bin muhammad pergi ke pusat islam politeknik shah alam..rindu ingin berjumpa sahabat-sahabat lama..jap!! ada cerita sal penggali kubur nie....tu wat tajuk seram sikit...zaman sekarang mungkin dah tiada cerita sebegini kot...zaman skang cerita penggali kubur just gali dan tanam mayat pas2 balik lah umah kan...tapi semasa saya di pusat islam politeknik shah alam saya mendengar ceramah "anda bijak jauhi ZINA"...mungkin anda dah fikir aper yang ada dalam ceramah nie.....
ha!! mayat tue..
sekarang nak citer sal ape intisari dalam cerita ape yg aq dengar kat ceramah tue.
cerita ni pada zaman nabi muhammad s.a.w. ada seorang lelaki digelar penggali kubur,die nie jika tanam mayat mesti ambil secebis kain kapan mayat tersebut... bila dia ambil dia bawa kerumahnya..
dijadikan kisah pada suatu hari dia tanam mayat dan dia nak amik kain kapan tu die ternampak kulit si mati dan die pon membogelkan mayat tu lalu bersetubuh dengan  mayat wanita tu..TIBA2 mayat tu pon bangun lal berkata "hei kau,kenapa kau setubuhi aq,aq dalam keadaan suci tetapi kenapa kau kotori aq kembali"..si penggali berlari kerumah ketakutan..lalu berjumpa dengan rasulullah..dia bertanyakan rasulullah s.a.w "aq buat dosa ya rasul".adakah dosa aq diampunkan? dan diterangkan kepada nabi...nabi muka merah padam melihat hamba ALLAH itu..
nabi muhammad s.a.w lalu berkata kepada hamba itu menyuruh dia keluar dari daerah ini dengan segera dan pergi ke hujung kampung daerah itu lalu kamu pergi ke rumah yang rumah itu tiada seorang daripadanya solat@sujud kepada ALLAH...minum air hujan dari bumbung rumahnya...kenapa minum kerana begitulah dosanya ingin diampunkan...nampak remeh tetapi air hujan yang turun tu anda sendiri boleh fikirkan....
fikirkan ?
siapa kita pada ALLAH??
sejauh mana amalan kita??
bagaimana hubungan kita dengan sekeliling mahupun tumbuhan dan  haiwan??
banyak persoalan??tetapi masih tidak cukup..hargai nikmat tangan,badan,mata,mahupun nyawa!!
sama2 kita renungkan dan bertindak....
ok la renung2kan yerk!!
selamat membaca! sori!! wat panjang2 coz bosan xtaw nk wat aper....hahaha

Tuesday, 22 March 2011

IdeNtiCaL TwiN

assalamualaikum kawan!!
hari ni koi nak citer sal sejarah diri koi,xde kene mengene dengan yang hidup mahupun mati...
semalam koi dikejutkan dengan movie yang dah sebulan keluar di pawagam tapi koi
 layan dalam UTUBE jer...agak meroyan juga saya layan citer ni..banyak saudara ke jiran
 ke kawan-kawan mahupun sesiapa sahaja akan keliru dengan kerenah muka yang
 sama tapi xserupa penilaiannya..yang dah lama kenal koi,dia paham lah macam mana 
nk kenal koi nie...tgok muka pon dah lain..tapi bila koi imbas balik album koi,koi rasa
 koi pon dah tak dapat kenal saper koi...Al-maklumlah masih suci,bila dah nakal parut 
sana parut sini...kembar ni ada banyak jenis ada cantum kepala,badan,peha,
bahu tangan,(kembar siam)ada juga kembar lain jantina,ada juga kembar tarikh lahir
(sajer dia nak jugak kembar)haha...kebanyakan koi jumpa kembar ni,habit die berbeza sikit..
xkan semua nak sama kan...tapi peliknya juga salah seorang tu mesti nakal
 tak pun mesti kecoh,seorang lagi diam jer.....ciptaan maha kuasa...

inilah cerita koi layan semalam..memang agak tersentuh juga layan sebab cerita nie
 ibarat "berat sama dipikul,ringan sama dijinjing"..nak citer sikit..kembar ni anak ahli
 perniagaan kecil-kecilan..seorang daripada kembar ni sakit nama dia awi,demam panas 
semasa kecil then dia dijaga oleh abangnya awal..yang xboleh tahannya seorang bawak
 kerete cara reverse dan sorang lagi bawak cara kedepan..haha..lawakkan..tapi ada
 perbezaan diowang,bijak dengan kurang tu biasa lah..koi pun camtu juga..cerita ni aq
 suka nak kaitkan dengan diri koi bila diorang ni anak bisnessman mcm koi,pas2 bawak 
motor ngan kereta pun gila2 jugak,sorang jenis timbang rasa sorang lagi xsangat..
kebanyakan hampir sama dengan koi....tapi pengakhir cerita ni diorang kahwin dengan
 kembar juga....adakah koi dengan abang koi macam tu juga???persoalannya ada ke
 kembar nak orang cam koi ngan abang koi nie.....???haha..
koi yang gigit kuku....haha,habit pai skang....koi nie suka dress up gila2 like 60an
 pai 90an...pernah join dress ala skinhead bersama...tapi dah pencen....haha...pernah
 di suatu ketika susah koi nk lupa pertanyaan ini..bestfriend ummi aq bertanya
 kepada koi ngan abg koi.."siapa abg siapa adik nie??koi ngan abg koi pun angkat 
tangan menunjuk satu sama lain....abis seme gelak pai koi naik malu dah...koi ngan abg
 koi xkisah pun saper adik saper abang....yang penting bagi aq sama jer....

baju ini dihadiahkan oleh sahabatku adol ihsan semasa birthday ku...abg ankat
 adik bongsu koi...nak tunjuk kat dier kene amik gambar..haha...siap pinjam baju 
nak beli baju kat koi punya pasal..haha thanks adol..biasanya soalan kembar yang
 biasa disiasat oleh sesiapa sahaja berbunyi  "ni mizan ke mizun??abg ke adik??
chik ke ateh??yang blaja di uitm ke poli??ada lagi....sakit paler nak jawab bila 10
 orang bertanya...kawan-kawan dah kenal..tapi bila jarang jumpa xkenal jugak....
xpaham koi.... nak tunjuk kembar yang koi kenal...
 ni kawan dari masa sekolah rendah dahulu,diorang ni koi pun susah nk beza....haha...
ni kawan abang koi masa di uitm orang kelantan....nama pon hampir serupa juga....
ok sampai disini sahaja kisah koi dan abang koi si mixun....hobi suka berkaraoke....
lagu retro kami layan lagu baru susah nak layan~~~pape pun terimas kasihs
 kerana sudi singgah membaca......ok!!! take care dan wassalam =)


Sunday, 20 March 2011

EdiT MeNgeDiT.....

assalamualaikum...

hari ini bukan nk citer benda sedih or gembira...sedang-sedang jer...sedih pun x gembira pon x...haha...setiap orang ada kemahiran tersendiri,walaupun sedikit tu dah kira kelebihan juga...ada pandai berenang,ada pandai menunggang dengan tayar satu..haha..tapi kemahiran ni xde perlukan peluh @ usaha yang banyak pun..just edit jer...gambar2 yang dulu nampak suram jadi smart jer...ni skang nak tunjuk kat korang pakar mengedit gambar nie...ni ha kat atas tu 2 orang budak pandai edit2.....

ni sahabat DBK ku

4orang dah kene quit..huh!!

kitorang mmg suka gurau senda dari kenal2 dulu...sesama main-main gila...
yang pertama ketua kelas saya dulu nama emir panggilan ustaz coz dia warak orangnya,kalau ajak tgok wayang dia xnk ikot...bagus sbg calon suami ni,pas2 ketua kelas kitorang gak sem3 nie...nama dia alipp@pak lipp,pas2 seterusnya pali@pak tock,syafiq@pak lang,mi-oi@pak chik,farid@pak long,izwan@pak wan dan saya mizan@pak jang..hahaha..yang girl xleh bgtaw rahsia..nk ngorat, ngorat sendiri cz diowang ni mcm singa belaka...takut koi..haha
 ada lagi gambar edit....mik tengok
ni lah emir..dia dah pit stop..

tu jerla sal edit mengedit.....nak tgok gambar edit diowang add la facebook diowang....aliff ngan syafiq...huhu..saya xpandai,pandai suruh jew...huhu....nk isi bnyak2 gambar serabot lak.....gambar ni banyak budak kelas diploma teknologi berasaskan kayu berasal dari politeknik sultan salahuddin abdul aziz shah,shah alam.....huhu..

pape pon selamat menjamu keenakkan dari blog saya...tQ for watching!!! ;)

Saturday, 5 March 2011

kisah tafsir mimpi

salam ukhwah~~
dalam banyak cerita nabi,aq pilih cerita nabi yusuf kerana dia dapat mukjizat tafsir mimpi yang benar terjadi...boleh "scan"...cerita ni kebetulan aq mimpi sesuatu yang aneh dalam hidup aq...selalu memikirkannya...tapi ALLAH maha segalanya...dia maha kuasa mengubah sesuatu..mimpi yg aq  lalui adalah mimpi berkaitan dgn final exam yang aq akan hadapi pada bulan 4 nanti...takut juga kalau2 berlaku...aq xnak amik short SEM...nak kerja..ape2 pon berdoa pada ALLAH s.w.t moga dipermudahkan segala urusan aq ini..aminn
hayatilah kisah nabi yusuf ini :
walaupun kacak tetapi menggunakan ke jalan yang benar....


Yusuf yang paling tampan dan paling disayang oleh ayahnya menjadi sasaran iri hati sepuluh orang saudara-saudara lelakinya lain ibu (kecuali Bunyamin yang satu ibu dengan Yusuf). Mereka berencana mencelakakan Yusuf. Awalnya mereka berencana membawa Yusuf keluar dan membunuhnya. Tetapi oleh saran Yahudza (yang sebenarnya menyayangi Yusuf), akhirnya mereka mengubah rencana dengan membuang Yusuf ke suatu sumur agar diambil oleh kafilah dagang yang melewati daerah tersebut. Rencana mereka tersebut dilaksanakan dan berhasil. Sebelum pulang mereka mengambil baju Yusuf dan melumurinya dengan darah palsu. Kemudian, pada Nabi Ya’kub as. ayah mereka, dikatakan bahwa Yusuf tewas diterkam serigala. Nabi Ya’kub sangat sedih karena beliau tahu hal tersebut tidak benar. Beliau sebagai nabi tahu bahwa Yusuf dicelakakan saudara-saudaranya. Tetapi beliau bersabar.
Yusuf dibawa oleh kafilah dagang tersebut dan dijual di Mesir. Salah seorang menteri kerajaan Mesir membelinya sebagai budak. Saat itu yang berkuasa di Mesir adalah seorang raja, bukan fir’aun. Ahli sejarah memperkirakan Nabi Yusuf ada di zaman Dinasti Hyksos sedang berkuasa. Setelah Yusuf dewasa, dia pun diangkat Tuhan menjadi rasul-Nya. Setelah itu, datang ujian dari Tuhan. Beliau terkena fitnah dengan Zulaikha, yaitu istri tuannya. Wanita itu menuduh Nabi Yusuf as. mahu menodainya. Fitnah tersebut terbukti tidak benar, tetapi Nabi Yusuf tetap dipenjara untuk menjaga kehormatan tuannya.
Di penjara beliau berjumpa dengan dua orang tahanan yang ingin mimpi mereka ditafsirkan. Nabi Yusuf yang memang diberi mukjizat dapat menafsirkan mimpi, dengan tepat dapat menafsirkan mimpi mereka. Tapi beliau masih berada dalam penjara hingga beberapa tahun kemudian sampai raja Mesir yang bermimpi. Nabi Yusuf pun menafsirkan mimpi raja dengan tepat, hingga akhirnya beliau dikeluarkan dari penjara, dimuliakan dan diangkat jadi bendahara negara Mesir. Setelah menjadi bendahara inilah, saudara-saudaranya datang ke Mesir untuk mencari. Mereka yang tak lagi mengenal Nabi Yusuf pun meminta pertolongan pada beliau as. Nabi Yusuf menolong beliau dengan syarat mereka mau membawa adiknya (Bunyamin) ke Mesir. Akhirnya Nabi Yusuf bertemu kembali dengan adiknya. Setelah itu beliau pun meminta saudara-saudaranya membawa ayah dan ibu (tirinya) ke Mesir. Betapa berbahagianya Nabi Ya’kub as. setelah berpisah puluhan tahun dapat bertemu kembali dengan Nabi Yusuf as. Saudara-saudara Nabi Yusuf pun bertaubat pada ALLAH melalui ayah mereka dan ayah mereka pun mau memohonkan ampunan dari Tuhan untuk mereka. Kemudian seluruh keluarga mereka, Nabi Ya’kub, istri-istrinya, anak-anak dan cucu-cucunya pindah ke negeri Mesir, mengikuti Nabi Yusuf as. Inilah asal muasalnya Bani Israil berpindah ke Mesir.
Setelah beratus tahun hidup di Mesir, kekuasaan berpindah. Dinasti Fir’aun kembali dapat merebut kekuasaan dan mengalahkan dinasti para raja Hyksos. Bani Israil yang tadinya hidup mulia sepeninggal Nabi Yusuf, bertukar nasib menjadi budak-budak Fir’aun. Jumlah mereka setelah ratusan tahun telah membesar menjadi ratusan ribu orang. Keadaan terus begini selama beberapa ratus tahun hingga ALLAH mengutus Nabi Musa as. dan Nabi Harun as. kepada Bani Israil.

begitulah kisah antara perpisahan keluarga yang dapat kembali bersama walau bertahun-tahun xjumpa....bak kata pepatah "air yang dicincang xkan putus"....
jazakallah~~

PeRmULaAn

di suatu petang...
kebosanan melanda diri,mencari kerja yang aq xpasti nak buat ape lagi..haha..di dalam rumah block 5 pangsapuri melewar berpenghuni seramai 7 orang bagaikan tiada penghuni,senyap je rumah nie(bosan gila)..
oh mizan!! ni lah blogger aq yang mana aq menyapa rakan aq mengajar cara membuat blogger nie...padahal "bapok senangnya"..malas nk mencuba la katakan..adesssh..pape pon aq seronok ngan blog nie..wat aq ase hilang bosan_nk type pape je pon...biasa la mula2, ase xcited sgt2..."auw" gediknya..


inilah saya miezan aka panjang aka chik..nama diberi ahmad hamizan bin ahmad zaki,anak ke 3 dari 5 adik beradik,lahir di kuantan(HTAA).saya memang anak jati pahang.saya adalah anak pasangan encik ahmad zaki bin abu samah dan maznah binti ariffin dan saya mempunyai kembar yang gila-gila otaknya...setiap orang ada cita-citanya...tentang cita-cita saya agak musykil lagi..haha.ekonomi pon turun naik jer..blaja pon masih dalam separuh jalan..tapi impian saya agak tinggi juga macam tuannya....

 "fixie der"
 inilah impian ku nak capai...al-maklum suka jalan2 kan,xsuka duk umah jer..

"hummer der"
 inilah salah satu yang aq impikan coz ada lecterur aq perli aq xboleh bawak kete kecik2,kene bawak kete tinggi2 coz aq panjang gler...haha
 "canon der"
aq akan beli canon ni xlama lagi...haha..aq suka photography,kenapa canon cz aq pnya kakak dah beli nikon...


tu jela citer untuk 1st time aq luangkan masa bersama blog ni..pape pon thanks 4 watching and selamat beramal....hahaha...=)